طراحی دفتر کار تنها به مسئله ظاهر دکوراسیون اداری شما نمی پردازد. گیاهان زنده، نور طبیعی، فضاهای آرام و مناطق مشترک برای همکاری، تنها برخی از تجهیزات اداری هستند که ثابت شده برای بهبود سلامت کارکنان مفید است، اما آیا شما میدانید که تاثیر طراحی دفتر کار میتواند به مراتب فراتر از سلامت کارکنان باشد؟
نحوه طراحی دفتر کار میتواند و باید تاثیر قابل ملاحظهای بر روی بهرهوری شرکت داشته باشد. از طریق طراحی درست دفتر کار شرکتها میتوانند سلامت کارکنان، همکاری و بهرهوری آنها را بهبود بخشند. این در حالی است که این کار به طور معمول هزینههای شرکت را نیز کاهش میدهد. در این مقاله سه نمونه از شرکتهایی که چالشهای خود را با طراحی دفتر کار حل کردهاند، مورد بررسی قرار گرفته است.
حل سه چالش بزرگ توسط سه کمپانی بزرگ با کمک طراحی دفتر کار
Telenor تلهنور
مسئله
به عنوان یکی از بزرگترین شرکتهای مخابراتی در اروپا، شرکت تلنور با چالش تلفیق 40 ساختمان و جمعآوری 7،700 کارمند در دفتر مرکزی خود در کشور نروژ مواجه شد. حرکت مهمی که به منظور کاهش هزینههای ساختمان اداری و افزایش همکاری کارکنان صورت گرفت. همراه با این اهداف، چالش طراحی دفتر کار ایجاد فضائی بود که موقعیت شرکت را به عنوان یکی از شرکتهای پیشرو در جهان مخابرات منعکس کند.
راه حل
Telenor با کمک شرکت معماری NBBJ یک فضای اداری جالب و منحصر به فرد ایجاد کرد؛ که به شدت برای کار از راه دور بهینه شده بود. در این طراحی با وجود 6 هزار ایستگاه کاری در هشت بخش، بیشتر این فضاهای کاری به فرد مشخصی اختصاص نداشتند. این تغییر اساسی نسبت به مدل دفتر سنتی، بدین معنی بود که کارکنان اکنون میتوانند از یک ایستگاه کاری به ایستگاهی دیگر برحسب نیاز خود تغییر مکان دهند. در حالی که میدان مرکزی بینظیری در فضای دفتر کار وجود دارد، که کارکنان میتوانند در آن به همکاری مشترک و تبادل اطلاعات بپردازند. از نظر تجاری، اجرای این تغییرات اجازه داد که Telenor فضا را برای هر کارمند از 38 متر مربع به 21?4 متر مربع کاهش دهد؛ و به طور سالانه بیش از 12 میلیون دلار در هزینه ساختمان خود صرفهجویی کند.
Pixar پیکسار
مسئله
در اصل، پیکسار سه ساختمان جداگانه داشت. یک ساختمان برای متخصصان کامپیوتر، یک ساختمان برای انیماتورها و سومی برای مدیران و سردبیران. هنگامی که استیو جابز در اواخر دهه 1990 مدیریت پیکسار را بر عهده گرفت؛ به سرعت متوجه شد که این سبک طراحی دکوراسیون اداری برای دفتر کار موجب محدود کردن همکاری و مشارکت در محیطی که بازخورد و بحث بسیار مهم است میشود. چالش او این بود که این موانع فیزیکی را از بین ببرد و یک فضای مشترک با هدف افزایش مشارکت و همکاری فراهم کند.
راه حل
جابز از تقسیمات اداری خلاص شد و فضای یکسانی برای همه کارکنان ایجاد کرد. در این شرایط کل سازمان قادر به ارتباط مستقیم با یکدیگر و به اشتراک گذاشتن ایدهها بودند. یکی از بنیانگذاران پیکسار در مورد استفاده از میزهای دایرهای برای از بین بردن هرگونه سلسله مراتب نکات جالبی را مطرح میکند که اصلیترین آن بهبود کیفیت ارتباطات بین ردههای مختلف شغلی است. این انتخابهای طراحی، خلاقیت را افزایش داد؛ و محیطی را ایجاد کرد که در آن بازخورد صادقانه تشویق شد. این تغییرات در طراحی دفتر کار برای موفقیت پروژههای در حال پیشرفت پیکسار حیاتی بود.
سامسونگ Samsung
مسئله
هنگامی که سامسونگ تصمیم گرفت دفتر مرکزی خود را در سنخوزه بسازد؛ متوجه شد که دارد دفتر کار خود را در قلب دره سیلیکون قرار میدهد. جایی که رقابت در میان استخدام کنندگان بسیار شدید است. در نتیجه این شرکت مجبور به طراحی دکوراسیون اداری منحصر به فرد و کاربردی دفتر کاری شد؛ تا به کارکنانش نشان دهد که یک سازمان عریض و طویل هم میتواند محیط کاری جذابی همانند استارتاپها داشته باشد.
راه حل
راه حل سامسونگ ساخت یک ساختمان جدید و مدرن بود که فضاهای باز زیادی را با باغچه و امکانات رفاهی اجتماعی فراهم میکرد. کافه تریا در خارج از محل کار قرار داده شد تا کارمندان را تشویق کند زمانهایی را در خارج از ایستگاه کاری خود باشند. فضاهای مانند یک مرکز تناسب اندام و اتاقهای موسیقی برای اطمینان از اینکه کارکنان مکانهایی برای بازیابی انرژی دارند، گنجانده شد. این رویکرد طراحی دفتر کار اطمینان داد که مطلوبترین فضای اداری برای کارکنان فراهم شده است؛ و آنها در این زمینه مشتاق همکاری با سامسونگ خواهند بود.
- ۹۷/۰۷/۱۱